امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
کاخن
کاخن

کاخن

کاخن یا کاخون نوعی ساز کوبه ای محسوب میشود که این واژه برگرفته از کشور اسپانیا و به معنی جعبه ، صندوق یا صندوقچه است.
 
طرز نواختن آن به این صورت است که فرد نوازنده ب روی آن می نشیند و با ضربات کف دست و انگشتان که بر روی طرف های مختلف آن وجود دارد ضربه میزند.
برای نواختن کاخن از ابزار های درام نیز استفاده میشود. کاخن عمدتاً در سبکهای معاصر فلامنکو مورد استفاده قرار میگیرد.
 

تاریخچه کاخن

همانطور که قبلاً گفته شد ، کاخن از زبان اسپانیایی گرفته شده و به معنی جعبه است و قدمت زیادی نیز ندارد. در آغاز برخی از قبائل اسپانیا همراه با رقص و آواز و با ساز گیتار بر روی جعبه های میوه ریتم میگرفتند که به مرور زمان به حالت ساز درآمد و به کاخن امروزی تبدیل شد. 
کاخن ار قرن هجدهم مورد استفاده قرار گرفت. هم اکنون این ساز در سراسر قاره آمریکا و اسپانیا و فیلیپین کاملاً رایج است و در همه کشور های جهان نیز کمابیش مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران نیز کاخن طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و هنرجویان بسیاری به این رشته موسیقی علاقه نشان داده اند.
 

ساختار کاخن به چه صورت است؟

ساز کاخن جعبه ای است به صورت مکعب مستطیل و به صورت ایستاده است و چهار طرف آن توسط تخته های چوبی به ضخامت پنج دهم تا هفتاد و پنج صدم اینچ ساخته شده است. سطح اصلی آن که در قسمت جلو آن قرار دارد با تخته سه لا ساخته شده است و تاپا نامیده میشود. 
در قسمت پشت آن و همینطور درسمت چپ و راست آن حفره هایی وجود دارد که به آن حفره صدا گفته میشود. 
کاخن در ابتدا فقط یک جعبه چوبی بود که نوازندگان بر روی آن می نواختند اما هم اکنون امکانات بسیاری در روی آن قرار گرفته که باعث شده است صدای آن گوش نوازتر شنیده شود. از این رو از انواع فنر ها برای ایجاد صدایِ زنگدار استفاده میشود که در داخل جعبه و پشت تاپا نصب میشود. هم اکنون انواع و اقسام کاخن در بازار و در مدل های بسیاری و با قیمتهای متنوعی عرضه میشود.
 

معرفی دوره آموزش کاخن

آموزشگاه موسیقی بهان یکی از جامع ترین و کامل ترین دوره های مربوط به آموزش کاخن را ارائه می دهد. 
در سیستم آموزشی بهان مطالب و سر فصل ها طوری تنظیم شده است تا هر شخصی بتواند از ابتدایی ترین موضوع شروع به آموزش و یادگیری ساز کاخن نماید و پله پله مفاهیم و آموزش های جدیدی را فرا بگیرد. با گذراندن چند ترم آموزشی هنرجو میتواند به راحتی با یک یا چند ساز همنوازی کند.
کاخن نیز همانند تنبک و دف نت های مخصوص خود را دارد و نت های آنها با سایر ساز ها متفاوت است.
 
یاد آوری میشود :
تمام موضوعات تئوری مورد نیاز در طی دوره و قدم به قدم به شما آموزش داده میشود. بنابراین مسئله تئوری موسیقی نمیتواند باعث نگرانی شما باشد. 
همانطوریکه قبلاً هم اشاره شد اساتید با تجربه آموزشگاه موسیقی بهان تمام موضوعات عملی و تئوری موسیقی را به نوبت و در جای خود به هنرجویان عزیز آموزش خواهند داد.
 
توجه فرمایید : 
دوره آموزشی کاخن مملو از ریتم های مختلفی مانند دو چهارم ، سه چهارم ، چهار چهارم و شش هشتم است. بنابراین بسیار مهم و حائز اهمیت است که نام تمرینات و تکنیکهایی که در جلسات اولیه این دوره به شما آموزش داده می شود را به نحو احسن تکرار و تمرین کنید.
 هر چقدر تمرین و تکرار شما بیشتر باشد یقیناً سطح نوازندگی شما بالا تر خواهد رفت و شما میتوانید سریع تر به مراحل پیشرفته تر هدایت شوید.
 

چه سر فصل هایی در دوره کاخن آموزش داده میشود؟ 

1-تاریخچه ساز کاخن 
2-معرفی قسمت های مهم ساز کاخن 
3-طریقه نشستن بر روی ساز کاخن 
4-آموزش ضربه بیس
5-آموزش ضربه اپن
6-معرفی نتها و آشنایی با اشکال مختلف آنها 
7-آشنایی با زمان کشش در نت گرد و سفید و سیاه
8-آشنایی با خط حامل در ساز کاخن و طریقه خواندن و نوشتن نتها بر روی آن
 

چگونه می توانیم یک ساز کاخن خریداری کنیم ؟

 
برای تهیه ساز کاخن معمولا دو روش مورد استفاده قرار میگیرد.
 
حالت اول :
با مراجعه به مراکز خرید ساز فروشی که در تهران معمولا در میدان بهارستان و یا خیابان جمهوری است ، پس از بازدید سازهای مختلف و انواع مدلها و برند های آن و همچنین ملاحظه قیمتهای آنها اقدام به خرید ساز کنیم.
 
حالت دوم :
 از طریق سایتهای اینترنتی هم میتوان اقدام به خرید ساز کاخن نمود‌.
 
توجه فرمایید :
در خرید ساز عجله نکنید و سعی کنید از افراد متخصص و خبره در این زمینه بهره بگیرد تا بتوانید مناسبترین ساز را تهیه نمایید.
 
 
 نویسنده: محمد طباطبائی